Hur kan man rädda Bergshamraskolan som kommunal skola?

Alla som känner mig vet att jag inte gillar privatiseringar. Jag tycker att viktiga samhällsfunktioner bör vara gemensamt ägda. Hur kan det då komma sig att jag och Bergshamrapartiet har ställt oss bakom förslaget att lägga ner Bergshamraskolan och ersätta den med en privat skola?

För i dagarna fyra år sedan uppmärksammade BEP skolans kris och bjöd in partierna till ett välbesökt möte i skolans aula under temat ”Rädda Bergshamraskolan”. Och under budgetåret 2016 (med fortsättning under 2017) har vi suttit med i en beredningsgrupp vars mål varit att stärka skolan. Men med fritt skolval och gällande skolpengsregler är det nästan omöjligt att bryta en nedåtgående spiral för skolor som fått ackumulerande förluster. Skolans budget baseras på elevernas skolpengar och skolpengens nivå bestäms av kommunerna. I Bergshamras fall minskas budgeten med en ingående förlust (som skall betalas tillbaka på max tre år). En elev som flyttar till Danderyd (som har högre skolpeng) tar med sig sin skolpeng men lämnar kvar förlusten i Bergshamraskolan.

Hur kan man bli av med skulden? S föreslår att man helt enkelt efterskänker beloppet. Men då måste men ge motsvarande summa till alla andra skolor i kommunen, kommunala och privata. En skuldavskrivning är alltså ett trubbigt instrument som kostar mycket. Och skolans underläge kvarstår (men på en högre nivå). Ett annat sätt är att helt enkelt lägga ner skolan. Det kan jämföras med en konkurs i företagsvärlden. Men i detta fall fördelas förlusten inom BUN på de kvarvarande skolorna. Och där kan man förstå ilskan från de andra stadsdelarna.

Finns det då ingen möjlighet att rädda en kommunal skola i Bergshamra? Jo, men då krävs flera samordnade insatser:

  1. Det finns ett verktyg där likabehandling av skolor inte gäller, tvärtom. Strukturtillägget skall utjämna socioekonomiska skillnader mellan de olika skolorna. Det är alltså en motsvarighet till det kommunala utjämningssystemet (”Robin Hoodskatten”). Men medan utjämnings­systemet är reglerat av staten i detalj, har kommunerna stor frihet att bestämma både nivå och kriterier på strukturbidrag. Nivån varierar från några hundra kronor till mer än 40 000 kronor per elev och år. I Solna har partierna i BUN (alliansen och de rödgröna) i enighet valt en modell som missgynnat Bergshamraskolan och dess fritidshem. Skillnaden mellan de skolor som får mest och Bergshamraskolan motsvarar i stort sett hela skulden.
  2. Höj skolpengen så att skolorna i Solna kan konkurrera med Danderyd (dit de flesta som lämnar Bergshamraskolan flyttar).
  3. Det behövs en vision och en framtidstro som kan locka elever till Bergshamraskolan. Både de som tänker lämna och har lämnat skolan, men även elever från andra delar av Solna och andra kommuner.
  4. Men då måste man marknadsföra skolan. Tala om att den finns, att den är bra och har potential att bli en av de bästa.
  5. Aktivt söka statliga bidrag. Budgetåret 2016 fick Bergshamraskolan över 4 mkr, alltså mer än den ackumulerade skulden. Men dessa bidrag är ju kopplade till utgifter, så endast en del kan gå till att minska skulden.
  6. Och sist men inte minst stöd och engagemang från föräldrar och övriga Bergshamrabor. Det är en stor kraft, vilket inte minst visat sig de senaste veckorna.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Hur kan man rädda Bergshamraskolan som kommunal skola?

  1. Johan skriver:

    Hej Björn,

    En punkt som jag saknar är kvalitetsarbete.

    Marknadsföring är ju givetvis viktigt men väldigt svårt att få någon trovärdighet i utan att först få igång ett seriöst kvalitetsarbete.

    Jag har flyttat mina barn från Bergshamraskolan till Danderyd så jag har insyn i skolorna på båda sidorna av bron. Det jag upplever är den stora skillnaden mellan skolorna är hur man jobbar med kvaliteten. Det visar sig faktiskt redan när man tittar på kommunernas hemsidor:
    http://www.danderyd.se/sv/forskola–skola/Grundskola-6-15-ar/Kvalitet-i-Danderyds-skolor/

    Jämfört Med Solna:
    https://www.solna.se/sv/forskola-skola/kvalitet-och-utveckling/
    Dessutom pekar man på att man nu åtgärdat anmärkningar från skolinspektionens tillsyn som någon form av kvalitets tänk:
    https://www.solna.se/sv/forskola-skola/kvalitet-och-utveckling/skolinspektionen/

    Under alla diskussioner med politiker under den senaste månaden verkar det skrämmande nog som att man från Solna politikers håll tycker att det är skolinspektionen som säkrar kvaliteten genom sina tillsyner. Man har inte en gnutta av eget tänk kring kvalitetsutveckling och uppföljning i skolorna.
    Skolinspektionerna funkar ju så att dom kommer högst någon gång om året och får man nedslag från dom så är något riktigt illa. Man har sedan i många fall ett år på sig att åtgärda, har man inte gjort det så får man ett nytt påpekande. Detta handlar ju inte om något kvalitetsarbete, det är ju mer som en bilbesiktning.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.