Ambitionen höjs?

”Ambitionen höjs – cykeln ska prioriteras i Solna” står det på Solna stads hemsida efter att stadens cykelplan antagits den 16 maj.

Planen har varit på remiss i flera vändor under några år. Då borde det väl vara ett genomarbetat och väl förankrat dokument med flera framåtsyftande åtgärdsförslag? Nej, tyvärr. Dåligt har blivit sämre.

Planen är bara en första etapp. En i och för sig bra och användbar genomgång av dagens situation, där man också pekar på brister. Men konkreta åtgärder saknas och dessutom pengar att genomföra dem. De 2 Mkr/år som går till cykelfrämjande åtgärder räcker bara till att måla några linjer. Om Solna hade menat allvar med att prioritera cykeln borde man väl ha sett ett avtryck i det senaste stora stadsbyggnadsprojektet Arenastaden.
Nej, även där har det gått från dåligt till värre.

cykel2014

I remissutgåvan kunde man cykla längs Dalgatan i blandtrafik,
längs Råstasjön på delad c/g-bana och sen ibland bilar igen.
Inte idealiskt, men möjligt.

 cykel2016

I den beslutade cykelplanen har förbindelsen längs Dalvägen
förbi Arenan till Råsta strandväg försvunnit.
Signalbron har tillkommit, men dess cykelbana slutar abrupt
då man kommit över järnvägen.

I cykelplanen finns inga visioner som kan hota att kosta mycket pengar, men för säkerhets skull skriver stadsledningsförvaltningen följande i sitt förslag till beslut:

”Inför tekniska nämndens arbete med det långsiktiga genomförandeprogrammet vill dock förvaltningen understryka vikten av att bedömningar görs av åtgärdsförslagens konsekvenser för övriga trafikanter i Solnas transportsystem. Utrymmet i gaturummet i Solna är begränsat och framkomligenheten för andra trafikanter får inte försämras. Stadsledningsförvaltningen vill också framhålla att genomförandeprogrammet måste kopplas till tekniska nämndens årliga arbete med verksamhetsplan och budget. Förslag som har komplicerade lösningar och som det är tveksamt om man rent tekniskt och ekonomiskt har möjlighet att genomföra bör inte belasta planen. Ett sådant förslag – en planskild korsning med Pampaslänken, under Essingeleden – utgår därför som exempel.”

Förbättringar för cyklister får inte belasta andra trafikanter och alla åtgärder skall rymmas inom tekniska förvaltningens budget. De får endast 2 Mkr/år för cykelåtgärder (det finns mycket man kan jämföra med). Detta presenteras under rubriken ”Ambitionen höjs – cykeln ska prioriteras i Solna”!

Och för att den urvattnade cykelplanen inte skall stöta på patrull i kommunfullmäktige kallar man den ”strategi”. Och enligt kommunens regler kan då beslutet tas i kommunstyrelsen.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Ambitionen höjs?

  1. Clara Attermo skriver:

    Var kan man läsa detta förslag till beslut? Jag hittar bara själva planen på Solnas hemsida. Kan du lägga till en länk i bloggposten?

    • Björn Bränngård skriver:

      Förslag till beslut finns antagligen någonstans i Solnas diarium, men där är det svårt att hitta. Jag har loggat in på styrelsemote.se som är reserverat för ledamöter. Där kunde jag läsa det förslag till beslut som jag citerar.
      Vi kan försöka lägga upp dokumentet på Bergshamrapartiets hemsida ifall jag inte hittar en länk som alla kan använda.

    • Claes Dahlén skriver:

      Nu finns cykelplanen på BEP:s hemsida under fliken ”Intressanta dokument”.

      //Claes

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.